bebbequin

Alla inlägg den 1 mars 2012

Av ippa & karran bryr er inte? - 1 mars 2012 19:50

hejsan.

jag är hemskt ledsen att jag eller karran lagt ut nått inlägg på länge men jag har haft fullt upp.

imorrn kommer jag nog inte skriva nått inlägg för min morfar har dött och ska på begravning.

balett veckan är det nu men kan inte så mycket om det men vi får se vad jag kommer på.

kommer också söka på google lite men här kommer det jag kommer på nu.

1.balett är den dans som står högst upp på dans linjen.

2.namnet balett kommer ursprungligen från italien.


här kommer det jag hittade på google

det finns många olika slags balett danser som har olika namn.

Domma är olika slags baletter

svansjön

törnrosa

askungen

gissele

nötknäpparen

sylfiden

La fille ma garde

la bayadére

don quixotte

Le corsair

flammes de Paris

coppelia

:Balett startades ungefår 1400-1500

:Ludvig XIV grundades av en statlig dansakademi 1661.

:Idag koreograferas inte särskilt många orginalverk för ren klassisk balett, förmodligen eftersom dess strama och hållna utryck anses svårt att utveckla vidare.

HÄR KOMMER LITE KÄNDA DANSARE

Anelli Alhanko

hans nilson

johanna björnsson

Marie Lindquist

Jan-Erik Wikström

Fanny Cerrito

Fanny Elsster

Carlotta Grisi

Emma Livry

Rudolf Nurejev

Anna Paulova

Maja Plisetskaja

Marie Taglioni

Tamara Toumanova

Michail Berrysjnikov

Johan Renvall

Celsey Kirkland

SIST MEN INTE MINST OLIKA BALETT DANS GRUPPER (trupper kan man kalla det):

*Baletts Russes

*Bosjojbaletten

*Cullberg Baletten

*GöteborgsOperans Balett

*Kungliga Baletten

*Mariinskijbaletten

*Royal Balett

´


Så mer fakta bli det inte idag men kram allihopa //Ippa <3

OBS!! detta är till karran

du måste skriva mer inlägg...<3





Tidigare månad - Senare månad

Presentation


vi är två tjejer på 12år. kolla in vår BLOGG...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards